رشد شنوایی نرمال در کودکان طبیعی در مقایسه با کودکان کم شنوا

  • مشاهده در قالب پی دی اف
رشد شنوایی نرمال در کودکان طبیعی در مقایسه با کودکان کم شنوا
 
 
مهارت جهت یابی صدا همزمان با گردن گرفتن کودک حدود دو تا سه ماهگی ایجاد میشود و به این معنیست که کودکانی که کم شنوایی شدید و عمیق دارند ابتدا باید یاد بگیرند که صدا و جهت ان را تشخیص دهند.
 
 
 
حدود سن 5 تا 7 ماهگی که کودکان شروع به نشستن میکنند ببلینگ اغاز میشود (همین حالت bababab ) در این سن کودکان با صدای خود بازی میکنند و ان را زیر و بم میکنند یا بلند و اهسته بازی های صوتی را انجام میدهند. کودکان با کم شنوایی متوسط به بالا این بازی های اوایی را در سن 5 ماه به بالا ندارند و با توانبخشی  پس از دریافت سمعک و دستگاه این حالت برای انها ایجاد میشود.
 
 
گاها والدین کودک کم شنوا سعی میکنند تفاوت ببلینگ کودک کم شنوای خود با خواهر و برادر نرمال خود به یاد بیاورند.
به عنوان والد ما در این بازی های اوایی کودکانمان مشارکت میکنیم و صداهای انها را تقلید میکنیم و مهارت های اولیه نوبت گیری را در کودک ایجاد میکنیم  مثلا تصور کنید کودک میگوید آآآآآماماما و مکث میکند و مادر میگوید ماماما؟ و کودک دوباره تکرار میکند و مادر میخندد. این کار یکی از پایه های ارتباط کلامی برای کودکان است و ان ها در این سن با این بازی ها نوبت گیری مکالمات را فرا میگیرند.
 
 
زمانی که کودک کم شنوایی دارد حتی اگر ببلینگ داشته باشد این ببلینگ ها عموما یک طرفه اند چون صدای مادر را نمیشنود.
کودکان شنوا پس از مدتی حدود سن 8 تا ده ماهگی ببلینگ را با صداهای مختلف ترکیب میکنند مثل بابابادادا  .اما کودک کم شنوا در صورت داشتن ببلینگ صداهای مختلف را ترکیب نمیکند و ببلینگ پیچیده نخواهد داشت(نه بدون کمک دستگاه و درمانگر)
 
 
کم شنواییرشد طبیعی کودک را چقدر تحت تاثیر قرار میدهد؟
 
کودکان کم شنوا علاوه بر تاخیر زبانی در خطر تاخیر شناختی و عاطفی اجتماعی نیز هستند.اگرچه وجود کم شنوایی تضمین کننده تاخیر نیست اما به محض تشخیص کم شنوایی باید متخصصین گفتاردرمانی و شنوایی شناسی درمان شنیداری را برای کودک شروع کنند و بسته به سن کودک و به میزان کم شنوایی و نوع درمان انتخابی   پیشرفت کودکان متفاوت خواهد بود.
در کودکان زیر یک سال ممکن است درمان انتخابی با بازی های رشدی اغاز شود تا مهارتهای حرکتی مثل نشستن، ایستادن و راه رفتن به حد کافی و در مسیر درست رشد کنند. چرا مهارتهای حرکتی به جای گفتار و زبان؟؟چون برای کودکی که توانایی گردن گرفتن و نشستن را دارد بازی های ببلینگ نوبتی بسیار راحت تر خواهد بود.

گفتاردرمانی شرق تهران, کاردرمانی شرق تهران, بازی درمانی شرق, تربیت شنوایی شرق تهران, تست هوش شرق تهران, گفتاردرمانی, کاردرمانی, بازی درمانی, روانشناسی, تست هوش کودک
شنوایی سنجی نوزادان, شنوایی سنجی نوزادان در شرق تهران, ارزیابی شنوایی نوزادان در شرق تهران, غربالگری شنوایی نوزادان در شرق تهران, تجویز سمعک نوزادان در شرق تهران, تنظیم سمعک نوزادان  در شرق تهران, شنوایی سنجی کودکان در شرق تهران, ارزیابی شنوایی کودکان در شرق تهران, تجویز سمعک کودکان در شرق تهران, تنظیم سمعک کودکان در شرق تهران, شنوایی سنجی نوزادان در غرب تهران, ارزیابی شنوایی نوزادان در غرب تهران, غربالگری شنوایی نوزادان در غرب تهران, تجویز سمعک نوزادان در غرب تهران, تنظیم سمعک نوزادان  در غرب تهران, شنوایی سنجی کودکان در غرب تهران, ارزیابی شنوایی کودکان در غرب تهران, تجویز سمعک کودکان در غرب تهران, تنظیم سمعک کودکان در غرب تهران, شنوایی سنجی نوزادان در پاسداران, ارزیابی شنوایی نوزادان در پاسداران, غربالگری شنوایی نوزادان در پاسداران, تجویز سمعک نوزادان در پاسداران, تنظیم سمعک نوزادان در پاسداران, شنوایی سنجی کودکان در پاسداران, ارزیابی شنوایی کودکان در پاسداران, تجویز سمعک کودکان در پاسداران, تنظیم سمعک کودکان در پاسداران, شنوایی سنجی نوزادان در خیابان دولت, ارزیابی شنوایی نوزادان در خیابان دولت, غربالگری شنوایی نوزادان در خیابان دولت, تجویز سمعک نوزادان در خیابان دولت, تنظیم سمعک نوزادان در خیابان دولت, شنوایی سنجی کودکان در خیابان دولت, ارزیابی شنوایی کودکان در خیابان دولت, تجویز سمعک کودکان در خیابان دولت, تنظیم سمعک کودکان در خیابان دولت